Från idé till AI i praktiken: Elfa, Strato och Bjurfors visar vägen

AI i praktiken - kundcase

På Spotlight tror vi att framtidens kommunikation inte handlar om att ersätta människor med AI – utan om att frigöra kreativitet, skärpa strategin och skapa större effekt.
Därför experimenterar vi kontinuerligt med hur AI kan förstärka hantverket bakom PR, reklam och strategi. Vår ambition? Att vara branschens mest nyfikna byrå.

Elfa: Content-GPT för förvaringsexperten

Hur kan en ledande aktör som Elfa behålla sin personliga ton och höga innehållskvalitet – samtidigt som tempot i contentproduktionen ökar?
Vi byggde en Content-GPT tränad på Elfas mest framgångsrika inlägg, varumärkesplattform och strategidokument som används i kombination med mänsklig handpåläggning. Resultatet blev högre postningsfrekvens, bättre budskapsnärhet och bibehållet engagemang – till en bråkdel av tiden.

Det här projektet blev också ett test i hur AI kan användas för att skala kreativitet utan att urvattna varumärket.

Strato: Företagarallsvenskan – data, AI och nyhetsvärde

När webbhotellsföretaget Strato skulle etablera sig i Sverige använde vi AI på ett annat sätt – som analytisk motor.
Projektet Företagarallsvenskan analyserar data om svensk företagstillväxt och skapade ett medieformat där kommuner tävlar i entreprenörskap. AI användes för datainsamling, korrelationsanalys och lokalanpassning av pressreleaser.

Resultatet: 120 nyhetsartiklar, 6 miljoner i förtjänad räckvidd och 60 % medial share of voice under 2024.

Bjurfors: Spanienindex – tankeledarskap med data

Hur tar man ett trovärdigt thought leadership-grepp i en bransch fylld av känslor och drömmar?
För Bjurfors byggde vi Spanienindex – Sveriges mest omfattande sida för statistik om semesterhus längs den spanska solkusten. Genom Spanienindex kan Bjurfors ta en ledande position bland kunder tidigt i köpresan när de genomför research.
AI användes för datakorrelation, prototypbygge och research, vilket gjorde plattformen till en källa som såväl journalister, köpare och AI-motorer hänvisar till.

Strategi-GPT: AI som strategiskt bollplank

För en stor företagskoncern med många kommunikationsansvariga och komplexa styrdokument, utvecklade vi en Strategi-GPT, som kan värdera kommunikationsidéer och planer mot koncernens strategidokument med tydliga rekommendationer och förbättringsförslag.
Resultatet: tydligare affärsrelevans, bättre målgruppsanpassning och ökad strategisk stringens i för koncernens kommunikation.

Våra lärdomar

  • Använd AI till att göra nya saker – inte bara samma saker snabbare.

  • Thought leadership handlar om att vara smart – med AI blir du ännu smartare.

  • Fostra nyfikenhet. Det är inte bara teknik, utan hantverk: en AD är bäst på bildproduktion, en copy på textproduktion.

Vi är alla i en upptäckarfas. Därför fortsätter vi att experimentera – med målet att visa hur AI kan förvandla kommunikation från något förutsägbart till något som faktiskt gör skillnad.

Föregående
Föregående

Silver i Swedish Content Awards 2025

Nästa
Nästa

Zmarta vägleder svenskarna i hushållsekonomin