Så motiverar du en högre marknadsbudget för 2025

Många företag har minskat sin marknadsbudget det senaste året för att spara kostnader under sämre tider. När optimismen nu ökar igen i takt med lägre ränta och positiva konjunktursignaler, följer också ökade krav på tillväxt.

Det finns därför bra förutsättningar för många marknadschefer att få igenom en större marknadsbudget för 2025. Men hur ökar man chanserna att få ledningsgruppens och styrelsens samtycke till detta?

Här kommer några rekommendationer:

Använd relevanta insikter
Visa på insikter som belyser de affärsutmaningar som ni står inför – så att du skapar en ”sense of urgency” för en ökad marknadsbudget.

Benchmarka mot konkurrenter
Jämför med hur era största konkurrenter agerar och lyckas, t ex genom att använda nyckeltal som share of search och share of voice.

Styr mot affärsvärden
Lyft fram KPI:er för marknadskommunikationen som direkt kan kopplas till affären – dels kortsiktiga mål för säljdrivande aktiviteter, men också långsiktiga för varumärkesbyggandet.

Illustrera med aktuella exempel
Använd färska exempel från verkligheten som förstärker din argumentation och gör den mer levande.

Skapa ökad tydlighet
Bryt ned budgeten i olika delar så att det blir tydligt vilka resurser som ska allokeras till vilka områden och typer av aktiviteter.  

Inkludera employer branding
I många företag är huvudansvaret för employer branding otydligt och delas mellan t ex HR, kommunikation och marknad. Genom att även belysa hur olika aktiviteter i marknadsplanen kommer att stärka ert arbetsgivarvarumärke kan du argumentera för att budgeten stöttar fler olika affärsmål. Bryt dock ut budgeten för Employer Branding så att den ligger separat i händelse av att den ifrågasätts.

Fokusera på tillväxt
Visa hur marknadskommunikationen kommer att stötta försäljningen av nya produkter och tjänster, nya marknader och nya målgrupper – hur den stöttar er innovationsförmåga och driver tillväxt.

 
Föregående
Föregående

Guld i Swedish Content Awards 2024

Nästa
Nästa

Nominerad i Swedish Content Awards 2024