Spotlight 15 år — en snabb blick bakåt och full gas framåt

spotlight_15_.png

I dagarna fyller Spotlight 15 år. Tid att fira — men också för reflektion och eftertanke. Vad har egentligen hänt i kommunikationsbranschen sedan vi startade byrån i augusti 2005 och vad kommer att ske framöver?

Först och främst — branschen har utvecklats väldigt mycket. Kompetensen hos kunder och konsulter är mycket högre och allt fler arbetar mer affärsdrivet och mer integrerat med sin kommunikation. Det skrivs bättre briefer, skapas mer kreativa lösningar och många företag arbetar mer systematiskt med målformuleringar och mätning av resultat och affärseffekter.

Kommunikation och marknadsföring har också blivit betydligt mer prioriterat hos många företag. Allt fler inser vikten av att bygga förtroende för sina varumärken och för sitt företag på ett bredare plan.Och genom hela kundresan. Kundupplevelsen har blivit ett avgörande konkurrensmedel när produkter och tjänster är så lika. Det har i sin tur drivit på integrationen av sälj, marknadsföring, kommunikation och kundservice.

All kommunikation integreras. Och här ligger Sverige i framkant i ett internationellt perspektiv. För oss på Spotlight blir detta extra tydligt vid samtal med våra partnerbyråer inom vårt globala nätverk IPREX. På många andra marknader arbetar man mer i silos och där har kommunikation, marknad och sälj förvånansvärt lite med varandra att göra.

Vad kommer då att vara avgörande framöver?

Kortfattat handlar det om att hitta rätt balans. Balans mellan kortsiktigt och långsiktigt, balans mellan varumärke och sälj samt balans mellan kostnadseffektivitet och innovation.

Tillgången till data har aldrig varit så god. Samtidigt finns det en stor utmaning i att göra all data tillgänglig och se till att den används på rätt sätt. Det handlar om att skapa rätt kundinsikter och sedan omvandla dessa insikter till attraktiva erbjudanden och skräddarsydd kommunikation. Hemsidor idag är mer än bara företagets ansikte utåt, allt fler företag har webbplatsen som navet i sin affär, varför än mer resurser kommer att läggas på webbanalys och digital optimering framöver.

När det gäller balansen mellan varumärkesbyggande och säljdrivande kommunikation så har det under de senaste åren varit ett starkt fokus på digital konvertering. Samtidigt inser allt fler att kostnaden för att konvertera en ny kund ökar över tid om man inte investerat i sitt varumärke. Så en viss omfördelning av resurserna är att vänta.

En utmaning är också content-explosionen; mängden content ökar exponentiellt samtidigt som vi ägnar lika mycket tid åt att konsumera allt innehåll. Konsekvensen blir att det blir allt svårare att nå fram.

En effektiv content-strategi innefattar både automatisering och kreativitet. När kostnaden för att producera innehåll blir för dyr i relation till det värde som det skapar gäller det se över hur resurserna kan omfördelas. En del av strategin kan vara att automatisera vissa delar av innehållsproduktionen, s k Content Automation. För att sänka kostnaderna - men även för att öka sökbarheten och konverteringsgraden.

På så sätt kan resurser frigöras och plats skapas för mer kreativitet. När konkurrensen om utrymmet ökar så ökar också kraven på att sticka ut; att överraska, underhålla och utbilda. Det gäller därför att prioritera den kreativa processen och ta tillvara på den inneboende kreativitet som finns hos medarbetare, konsulter och byråer.

Trots rådande omständigheter ser framtiden väldigt ljus ut för branschen. Kraven kommer att öka, men också möjligheterna. "Test and learn" – att ständigt prova nytt, utvärdera och förfina - kommer att bli vägen till framgång. Den som hittar rätt balans och är på tå kommer att vinna i längden!

Johan Wetterqvist, Grundare Spotlight

Föregående
Föregående

Öka försäljningen med hjälp av en släkting

Nästa
Nästa

Få ut mer av din byrå