Våga mera för att influera: 6 tips för lyckade samarbeten
Vi människor tar gärna efter de personer vi litar på eller vill efterlikna. Ett fenomen som kallas ”Social Proofing”. Något som har lett till att influencer marketing blivit ett ovärderligt sätt för många företag att bygga lojalitet och trovärdighet.
Genom samarbeten med olika profiler kan ert företag effektivt nå ut med ert erbjudande. Om det görs på rätt sätt. Här listar Spotlight därför 6 tips som kan vara till hjälp:
1. Nano eller mega?
Influencers delas ofta in i olika kategorier beroende på antalet följare. Dessa kategorier kan vara bra att känna till när ni sätter er strategi för influencer marketing. Kändisar och mega-influencers når ut bredare, medan micro-influencers kan vara lämpliga för mer nischade kampanjer. Samtidigt är det viktigt att inte stirra sig blind på antalet följare när ni ska hitta profiler att samarbeta med.
Celeb: < 1 000 000 följare
Mega: < 500 000 följare
Macro: 50 000 - 500 000 följare
Micro: 10 000 - 50 000 följare
Nano: 1000 - 10 000 följare
2. Mät engagemanget
Antalet följare är inte det viktiga, utan det är engagemanget som räknas. Det mäts genom att titta på profilens ”engagement rate”. En siffra som inte går att fejka. Enklaste sättet att mäta det är att använda ett verktyg, exempelvis Influencer Hero. Värdet beräknas genom att ta medianen av alla interaktioner på en profils inlägg delat med antal följare. Enligt Influencer Heros egen data ligger engagemanget för influencers på Instagram på i genomsnitt 1,47 procent. För en macro-profil anses ett engagemang på över 2,59 procent vara högt.
3. Avslöja fuskare
Med verktyg som Influencer Hero kan ni också se hur många ”fake followers” en influencer har. Fejkade följare kan vara botar eller inaktiva konton och ger företag en skev bild av en profils potentiella räckvidd, dvs. hur många potentiella kunder som kan nås. Det är viktigt att undvika profiler med onormalt många falska följare för att få autentiskt engagemang och bra resultat i ett samarbete.
4. Undvik perfektion
Ni kanske är vana vid proffsigt och glossigt producerade reklamfilmer, men har ni inte lagt ner det så är det dags nu. Autentiskt och genuint content funkar bäst. Ni behöver alltså inte ha en enorm budget för att skapa film. Bra va? Se till att ni också får lov använda innehållet i era egna kanaler genom att avtala det med profilen.
5. Känslostormar och skrattanfall
En köpresa är långt ifrån en spikrak process med rationella överväganden kring pris och kvalitet. Även som konsumenter är vi människor känslostyrda. Känslor och humor är därför extremt viktiga komponenter i din marknadsföring. För att få människor att tycka om ditt varumärke – och i slutändan välja din produkt – bör ni satsa på samarbeten med influencers som engagerar följare på ett relaterbart och humoristiskt sätt. Det kommer få ditt varumärke att sticka ut i mängden och göra dina budskap mer minnesvärda.
6. Stoppa kontrollfreaket
Det är lockande att försöka styra innehållet. Kanske för att ni är vana vid att visa upp er produkt och ert varumärke på ett visst sätt. Gör inte det. Detta är kontraproduktivt och kommer garanterat att påverka resultatet. Självklart ska ni ge profilen en bra brief med önskemål och tydlighet kring vad ni vill uppnå. Men lita på att den profil ni valt ut för ett samarbete kommer sälja in er på ett roligt och inspirerande sätt som passar för hens kanaler. Det kommer att ge bästa resultat, dvs. sälja er produkt på ett effektivt sätt. Våga släppa på kontrollen.
Det är också väldigt viktigt att sätta tydliga och mätbara mål för varje samarbete. Satsa även på att bygga upp långsiktiga samarbeten för att öka engagemanget och trovärdigheten. Om ni utöver detta väljer att samarbeta med roliga och ärliga profiler, som har engagerade följare och som passar ert varumärke och er målgrupp, kan ni uppnå fantastiska resultat.
Och avslutningsvis, var inte rädda för att testa nya saker och ge influencers frihet att skapa innehåll som speglar deras personlighet. Det kommer löna sig att våga tänka nytt och lägga kontrollbehovet åt sidan.
Behöver ni hjälp att skapa framgångsrika samarbeten?