Lågtryck skapar högt tryck online: Regniga helger boostar e-handeln
Marknadsför du varor eller tjänster online? Då kanske du har märkt att vädret påverkat försäljningen! Särskilt stor är effekten under våren och försommaren – och allra störst effekt har vädret på helgförsäljningen.
Vi har analyserat data från ett stort antal företag inom flera olika branscher, såsom turism och event, bygg, mode och hemelektronik. Vår analys innehåller siffror från de senaste fem åren och utifrån dem har vi identifierat ett helt (förlåt) solklart mönster.
Från april till juni ökar försäljningen med 60 procent under regniga helger jämfört med soliga veckoslut.
Ett fenomen som inte enbart är unikt för våra data. En studie från WeatherAds har tidigare konstaterat att konsumenter spendera mer tid utomhus när solen är framme och mindre tid på att shoppa online. En föga förvånande slutsats. Samtidigt är det ändå intressant att se hur mycket mer vi faktiskt shoppar vid dåligt väder.
Geografiska skillnader spelar samtidigt en viktig roll. Här i Sverige går vi man ur huse så fort solen skiner, men detta beteende är inte universellt. I länder med milda vintrar och frekvent soligt väder kan solsken och höjda temperaturer istället ha en positiv inverkan på onlineförsäljningen (BPS).
Så har du som marknadsförare märkt att försäljningen dalat nyligen? Försök njuta av det fina vädret och håll tummarna för många regniga helger i sommar!
Vill du veta mer?
Kanske vill du veta hur vädret påverkar er försäljning?