Så vässar du din Thought Leadership-strategi
En färsk internationell undersökning från LinkedIn och Edelman visar att allt fler företag inser fördelarna med att arbeta systematiskt med thought leadership. Att bygga tankeledarskap i en viss fråga eller ett visst område, för att stärka sitt varumärke och driva sin affär. Mängden thought leadership-innehåll har ökat markant under pandemin, men undersökningen visar samtidigt att mycket innehåll inte intresserar mottagaren. En allt större del träffar bredvid målet och det blir allt svårare att nå genom bruset.
Här följer fem tips för att bli mer träffsäker i sin thought leadership-kommunikation;
1. Kund före produkt
Ett klassiskt misstag är att kommunicera för mycket inifrån och ut. En effektiv thought leadership-strategi utgår från kunden, inte från det egna erbjudandet. Om att påvisa att man förstår vilka utmaningar som kunderna står inför och på ett pedagogiskt sätt vägleda dem till olika alternativa lösningar.
2. Spets före bredd
Möjligheterna att nå rätt person vid rätt tillfälle med rätt budskap har aldrig varit större. Trots det är det många företag som tar ett alltför brett grepp. Konsekvensen blir att det blir svårt att vara spetsig, ofta blir innehållet alltför generellt för att verkligen engagera mottagaren. Det är mer effektivt att avgränsa och smalna av spelplanen. Att fokusera på ett nischområde och nå en specifik målgrupp, snarare än att försöka nå många med ett tema av allmänintresse.
3. Kvalitet före kvantitet
För att bygga förtroende och en profil som tankeledare handlar det om att prioritera kvalitet före kvantitet. Många företag har fortfarande i sin content-plan att de ska publicera innehåll med en viss periodicitet i olika kanaler. Följden blir att mycket av innehållet tenderar att vara utfyllnad för att uppnå kvantitativa aktivitetsmål, snarare än att fokusera på sådant innehåll som verkligen engagerar och bygger förtroende.
4. Lättsamt och provokativt
Bara för att man kommunicerar kunskapsinnehåll från en expert så behöver inte paketeringen och tonaliteten vara så formell, tvärtom. Flera undersökningar visar att majoriteten av mottagaren föredrar en mer lättsam och humoristisk framtoning. Och det gäller att framföra en åsikt eller en vision som utmanar gängse normer, som överraskar och som utmanar vad som redan har sagts. För att fånga och behålla intresset hos mottagaren.
5. Realtid ger relevans
För att nå fram gäller det många gånger att vara superaktuell, att kommentera aktualiteter och omvärldshändelser som är av högsta relevans för målgruppen. I realtid. Vilket förutsätter rätt förberedelser, att man planerar för olika scenarios så att man kan vara först på bollen oavsett utfall.
Johan Wetterqvist, Grundare av Kommunikationsbyrån Spotlight