4 tips för att bygga Thought Leadership med AI
En färsk studie från LinkedIn och Edelman avslöjar att företagens jakt på att positionera sig som thought leaders aldrig har varit viktigare.
Samtidigt kämpar många marknadschefer med utmaningar som bristande resurser, kompetensluckor, avsaknad av kontinuerlig utvärdering och en ständigt ökande konkurrens om kundens uppmärksamhet.
Hur kan företag dra nytta av AI för att skapa kommunikation som verkligen sticker ut och som bygger thought leadership?
Här tipsar Johan Wetterqvist, grundare och senior rådgivare på Spotlight, om fyra nycklar till framgång:
1. Kommentera nya insikter i realtid
Se över vilka externa och interna datakällor som du kan använda och investera i verktyg som kan analysera data och nya omvärldstrender i realtid. Så att du snabbt kan kommentera nya spännande insikter.
2. Hitta framtidsspaningar med prediktiv analys
Med hjälp av prediktiv analys kan du förutse vad som kommer att hända i framtiden och på så sätt proaktivt hjälpa kunderna genom morgondagens utmaningar.
3.Skapa berättelser som berör
En avgörande framgångsfaktor är att lyckas omvandla insikterna till spännande berättelser. Berättelser som visar hur ni kan hjälpa kunderna att lösa deras problem och tillvarata nya möjligheter.
4. Engagera dina kunder
Genom att använda AI-drivna verktyg kan du skapa interaktiva plattformar eller simuleringar där dina kunder får bidra med sina egna insikter, idéer och erfarenheter. Härigenom skapar du fler kunddialoger och bygger ett nätverk av ambassadörer som aktivt kan sprida ditt budskap.
Med rätt mix av data/AI, kreativ storytelling och dynamiska kundsamarbeten så har du rätt förutsättningar för att lyckas bli en thought leader. Lycka till!
Artikeln är skriven av: Johan Wetterqvist, grundare och senior rådgivare på Spotlight
Vill du veta mer om Thought Leadership och AI?
Fyll i dina uppgifter nedan, så hör vi av oss.