Kund: RCS/Pressbyrån/7-Eleven

Employer Branding – Brand Experience – Copywriting – Art Direction – Content Marketing – Social Media – Public Relations – Medierelationer – Rådgivning

 

Jobbsök on the GO

 

Reitan Convenience Sverige, ägare av Pressbyrån och 7-Eleven, stod inför utmaningen att säkra kompetens för framtiden. Spotlight hjälpte därför till att ta fram en ny employer branding-strategi och kampanjen "Jobbsök on the GO".


Bakgrund och mål
Reitan Convenience Sverige (RCS), som äger butikskedjorna Pressbyrån och 7-Eleven, stod inför utmaningen att säkerställa rätt kompetens för framtiden och deras behov att rekrytera nya medarbetare var stort.

Främst behövde RCS rekrytera butikssäljare, men även franchisetagare och personal till de centrala servicekontoren. RCS ville därför ha hjälp att se över sitt arbetsgivarvarumärke och sina rekryteringsstrategier. Spotlights uppdrag bestod i att utveckla RCS övergripande employer branding-strategi med ett nytt employer branding proposition (EVP) och koncept, samt en kampanj med aktiviteter för 2023.

Målsättningarna var att:
– attrahera nya och behålla befintliga medarbetare
– bygga en intern stolthet över att jobba på RCS
– förmedla RCS vision att attraktiv och omtyckt arbetsgivare med starka värderingar

Strategi & genomförande
Strategin blev att positionera RCS som en arbetsplats där man tillsammans bygger drömmar och kommunicera att:

– Franchisetagare väljer RCS för att uppfylla drömmen om att bli entreprenör och driva en egen butik.
– Butikssäljare och medarbetare till servicekontoren väljer RCS för att kunna realisera sina drömmar, ex. resor och studier.

Det nya employer branding-konceptet valde vi att kalla ”Tillsammans bygger vi drömmar” och under konceptet tog vi fram kampanjen ”Jobbsök on the GO” och flera andra aktiviteter:

Jobbsök on the GO: Runtom i Stockholm, Göteborg och Malmö ställde vi upp jobbsökarkiosker. Här fick potentiella kandidater söka jobb on-the-go genom att skicka in en video.
Aktivering i butik: Kampanjen flyttade också in i butikerna med olika sorters kampanjmaterial. Potentiella kandidater kunde dessutom söka jobb direkt on-the-go via servetter och självscanningskassor.
Filmserie: En serie korta filmer som visar hur att RCS, 7-Eleven och Pressbyrån är platser för drömmar. Serien följer utvalda medarbetare på och utanför jobbet. Filmerna delades bla. på LinkedIn och RCS karriärssida.

 

Resultat

  • Resultatet av kampanjen kunde mätas i ökad aktivitet i RCS rekrytering och även medialt genomslag.

  • Hundratals personer valde att söka jobb on-the-go i jobbkioskerna på stan.

  • Antalet besök på RCS karriärssida ökade med +100% jämfört med året innan och antalet ansökningar ökade med +90%.

  • Kampanjen resulterade i en medial räckvidd på 250 000 kontakter, primärt i branschpress och lokala medier.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa er med employer branding?

 
Föregående
Föregående

Utbildning i kriskommunikation - Solita

Nästa
Nästa

3stepIT - IT-berget