Kund: Solita

Kriskommunikation –Medieträning – Public Relations – Medierelationer – Rådgivning

 

Utbildning i kriskommunikation

 

Teknikföretaget Solita ville stärka sin lednings kompetens inom kriskommunikation i Finland och Sverige. Spotlight skapade och genomförde ett utbildningskoncept med både teoretiska och praktiska inslag tillsammans med Solita och vår finska partnerbyrå Manifesto.


Bakgrund och mål
Kriskommunikation är en speciell färdighet och kan vara ett eldprov för ett företag i kris. Därför är det viktigt att regelbundet planera processer, gå igenom rutiner och träna med hjälp av simulerade krisscenarion. Det snabbväxande och globalt expanderande teknikföretag Solita ville stärka ledningens kompetensen inom kriskommunikation i Finland och Sverige.

Målet med utbildningen var att ge deltagarna en enhetlig bild av Solitas krishanteringsprocesser, kristeamets kontaktuppgifter, policys för kriskommunikation och ge dem möjlighet att diskutera ämnet. Eftersom krossfunktionellt samarbete är nyckeln till framgång vid krishantering deltog olika funktioner från företaget, exempelvis IT, drift och juridik.

Strategi och genomförande
Solita, Spotlight och Manifesto utformade gemensamt innehållet i krisutbildningen. Spotlight ansvarade för det praktiska genomförandet i Sverige och Manifesto i Finland. Spotlight ansvarade också för utbildningen av Solitas koncernledningsgrupp.

Utbildningen delades upp i tre olika delar. Först fick deltagarna ta del av ett teoretiskt ramverk för kriskommunikation med nyttiga tips och verktyg, samt exempel på kriser som har varit typiska för Solitas bransch. I den andra delen fick deltagarna en genomgång av företagets policys, rutiner och krisgruppens medlemmar och kontaktuppgifter.

Huvuddelen i den sex timmar långa utbildningen omfattades av en praktisk övning där vi simulerade att en ransomware-attack ägt rum. Detta på grund av det ökade hotet mot cybersäkerheten runt om i världen. I simuleringen utvecklades krisen stegvis och deltagarna fick öva på och diskutera olika operativa strategier för att hantera situationen. Vi delade in deltagarna i smågrupper där de fick lösa problem i olika faser av krisen. Representanter för Manifesto och Spotlight vägledde arbetet och kommenterade beslutsfattandet.

 

Resultat

  • Med hjälp av utbildningen fick deltagarna en samlad bild av Solitas rutiner, policys och vilka som ingår i kristeamet.

  • I den teoretiska delen av utbildningen fick de också lära sig grundläggande principer och praktiska verktyg för kriskommunikation.

  • Simuleringen av en kris gav deltagarna möjlighet att i praktiken uppleva hur en kris utvecklas, hur den kan lösas och hur man kommunicerar med olika intressenter i krisens olika stadier.

  • Tack vare utbildningen är Solitas ledning nu bättre förberedda på att möta potentiella kriser.

”När en kris inträffar är det viktigt med ett smidigt och snabbt samarbete inom företaget, mellan marknader, enheter och funktioner. Att avsätta tid för att diskutera de bästa arbetssätten och säkerställa en enhetlig förståelse för de gemensamma krishanteringsprocesserna var värdefullt. Spotlight och Manifesto gav bra externa insikter om hur man kan arbeta i kris för bästa möjliga resultat”

— Minna Pinola, kommunikationsdirektör på Solita

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa er med kriskommunikation?

 
Nästa
Nästa

Jobbsök on the GO - RCS/Pressbyrån/7-Eleven