Kund: Göta Kanal & Forbergs Fritidscenter
Copywriting – Content Marketing – Creative Marketing – Customer Experience – Medierelationer – Social Medier – Public Relations – Rådgivning – Webb
Off Grid Camping
Göta kanal samarbetade med Forsbergs Fritidscenter för att främja campinglivet och locka fler besökare. Tillsammans lanserade de kampanjen Off Grid Camping där exklusiva campingupplevelser erbjöds på natursköna platser längs kanalen. Besökare kunde boka övernattningar i husvagnar på platser som vanligtvis var otillgängliga för campare.
Bakgrund och mål
Göta kanal, en av Sveriges mest kända turistattraktioner, bestämde sig för att samarbeta med Forsbergs Fritidscenter, som är Sveriges största aktör för nya och begagnade husbilar och husvagnar. Tillsammans ville de skapa en kampanj med målsättningen att få fler svenskar att prova på campinglivet och även locka fler besökare till Göta kanal.
Insikt, strategi & genomförande
Inspirerade av det tidlösa campinglivet i vildmarken skapades en ny spektakulär och exklusiv campingupplevelse. Detta initiativ blev startskottet för det framväxande konceptet Off Grid Camping, vilket snabbt uppmärksammades i hela Sverige.
På tre exklusiva och natursköna platser vid vattnet längs kanalen, som vanligtvis var otillgängliga för campare, erbjöds besökare möjligheten att boka övernattningar i toppmoderna husvagnar. Konceptet blev genast en succé och husvagnarna bokades snabbt upp.
Resultat
Den mediala synligheten var betydande, med över 20 omnämnanden och en total räckvidd på över 3,5 miljoner.
Antalet unika besökare på bokningssidan översteg 15 000 under de fyra veckor som kampanjen varade.