Kund: RCS & Pressbyrån

Annonser – Copywriting – Content Marketing – Creative Marketing – Customer Experience – Medierelationer – Social Medier – Public Relations – Rådgivning – Webb

 

Ett kvitto på en bra historia

 

I samband med Läslovet 2023 ville Pressbyrån göra något för att inspirera fler att börja läsa böcker. Lösningen blev kampanjen ”Ett kvitto på en bra historia”, där Pressbyrån tryckte första sidan på en slumpmässig, litterär klassiker på papperskvitton i butiker runt om i Sverige.

Bakgrund och mål
Pressbyrån har genom åren verkat för människors möjligheter till läsning. Som Sveriges första dagstidningsförsäljare ligger det i deras DNA. Med satsningen “Vägen till läsning” arbetar Pressbyrån aktivt sedan flera år för att öka läslusten och göra läsning tillgänglig för alla.

Uppdraget från Pressbyrån var att ta fram en kampanj som slår ett slag för det skrivna ordet i samband med Läslovet och som inspirerar fler att börja läsa böcker. Kampanjen skulle nå ut brett till personer på språng runt om i Sverige.

Insikt, strategi & genomförande
Kärninsikten inkluderade det faktum att barn och vuxna läser allt mindre. Främst på grund av tidsbrist med mycket annat som konkurrerar om vår uppmärksamhet. Många går därför miste om fördelarna med läsning: ökad empati, mer kunskap, minskad stress, större ordförråd, ökad kreativitet och fantasi.

För att få ut budskapet kom vi fram till att kampanjen behövde vara oväntad och överraska. Samtidigt var det viktigt att kampanjen inte krävde för mycket av mottagaren. Vi landade därför i att det var bäst att utnyttja köptillfället, där målgruppen naturligt redan interagerar med Pressbyrån i sin vardag. Detta resulterade i en fysisk butiksaktivering och kampanjen ”Ett kvitto på en bra historia”, där första sidan på en litterär klassiker trycktes på Pressbyråns papperskvitton.

Efter köp av exempelvis kaffe, bananer eller bullar fick kunderna – under devisen “Nu börjar du läsa...” – påbörja klassiker som Gösta Berlings saga, Stolthet och Fördom och Doktor Glas. De som sedan ville fortsätta läsa kunde med hjälp av en QR-kod hitta resten av böckerna på Pressbyråns hemsida.

 

Resultat

  • Kampanjen kommunicerades via organiskt och paid content i sociala medier, displayannonser i butik och via mediegenomslag i en flera olika tidningar.

  • Målet var att kampanjen skulle få en bruttoräckvidd på cirka 1 miljon kontakter. Denna målsättning överträffades, då denna totala bruttoräckvidden landade på 4,6 miljoner.

Vill du veta mer om hur vi kan driva din affär framåt?

 
Föregående
Föregående

Off Grid Camping - Göta Kanal & Forsbergs Fritidscenter

Nästa
Nästa

Transforming Society Together – Sweco