Kund: Sweco
Annonser – A/B-test & annonsering – Brand & Corporate communication – Budskapsplattform – Content marketing – Copywriting – Film – Foto – Grafisk design – Medierelationer – Målgruppsselektering – Rådgivning – Sociala medier – Webb
Transforming Society Together
Sweco visar med sin kampanj ”Transforming society together” att business-to-business kommunikation som utgår från att målgruppen i första hand är människor – inte befattningshavare – kan beröra och engagera på ett sätt som förstärker varumärken också på kort sikt. Och uppenbarligen blir effekten inte mindre av att använda humanistiska argument i en bransch som normalt handlar om hårda siffror, teknik och rationell bevisföring.
Bakgrund och mål
Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa. Man planerar och utformar framtidens hållbara samhällen och städer. Tillsammans med sina kunder utvecklar Swecos arkitekter, ingenjörer och andra specialister lösningar t ex för att hantera urbaniseringen, ta vara på digitaliseringens möjligheter och göra framtidens samhällen mer hållbara.
Målet var att öka kännedomen om och förståelsen för Swecos kundlöfte – ofta formulerat som ”Transforming society together” – samt ge konkreta bevis för hur Sweco faktist bidrar till att förändra samhället till det bättre.
Insikt, strategi & genomförande
Swecos kampanj har medvetet sökt och hittat ett eget sätt att prata om saker många andra pratar om. Det är en emotionell, mänskligberättelse i en rationell, teknisk värld som tilltalar oss som medmänniskor, oavsett om vilken formell roll man har, t ex projektbeställare, skattebetalare eller förälder.
Målgrupp för kampanjen var beslutsfattare och och påverkare inom upphandling av teknikkonsulter inom såväl privat som offentlig sektor och de kanaler som användes var bl a online video, bannerannonsering, sociala medier (organiskt och annonsering), sökannonsering samt content marketing i egna kanaler.
Resultat
Kampanjen har ökat kännedomen om Sweco både totalt men i synnerhet bland de som sett kampanjen. Uppfattningen om Swecos erbjudande har stärkts på ett antal nyckelområden. De som sett kampanjen är mer positiva och intresserade av Sweco.
Under kampanjperioden ökade det organiska söket för ”Sweco” på Google liksom direkttrafiken till ”sweco.se” jämfört perioden innan. Betalt sök på Google ökade med närmare 50%.