Kund: Skydda
Corporate communication – Sociala medier – Copywriting – Grafisk design – Annonser – Målgruppsselektering – A/B-test & annonsering – Webboptimering
Thought leadership med snabba resultat
Skydda är ett av Sveriges ledande distributörer av utrustning för arbetsplatssäkerhet. 2018 konstaterade man behovet att stärka varumärket och bygga upp en position som Thought leader inom arbetsplatssäkerhet. Det här caset visar hur en Thought leader-position inte enbart handlar om långsiktiga, strategiska fördelar utan också kan generera konkreta resultat för affärerna på kort sikt.
Målet var att stärka bilden av Skydda bortom produktdistributionen och komplettera erbjudandet med expertis och tjänster inom arbetsplatssäkerhet för tillverknings- och byggbranscherna. Utmaningen var att Skydda var närmast okänt utanför den direkta kundkretsen.
Strategin hade två moment: Först bygga upp och manifestera ett unikt kunnande med hjälp av data och branschundersökningar, och därefter – inför och under Bygg-mässan i Göteborg, generöst dela med sig av expertisen genom branschrapporter, seminarier, redaktionell PR, influencer-samarbeten, sociala media och marknadsföring i köpta digitala kanaler.
Resultat
Effekten av Skyddas kommunikation i samband med Byggmässan kan mätas på flera nivåer: Massiv ökning av närvaro i nyckelmedia och 40% ökning av följare i sociala media, via ett stort antal förfrågningar att tala/presentera vid branschevenemang och nya partnerskap med olika säkerhetsinstitutioner, till rekordmånga nya leads och kunduppdrag.